سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و روایت شده است که حضرتش روزى میان یاران خود نشسته بود . زنى زیبا بر آنان بگذشت و حاضران دیده بدو دوختند . پس فرمود : ] همانا دیدگان این نرینگان به شهوت نگران است و این نگریستن موجب هیجان . پس هر یک از شما به زنى نگرد که او را خوش آید با زن خویشش نزدیکى باید ، که او نیز زنى چون زن وى نماید . [ مردى از خوارج گفت خدا این کافر را بکشد چه نیک فقه داند . مردم براى کشتن او برخاستند ، امام فرمود : ] آرام باشید ، دشنام را دشنامى باید و یا بخشودن گناه شاید . [نهج البلاغه]
نه ، شما بگید ،راست نمیگم؟؟؟
>>باران ( دوشنبه 91/11/9 :: ساعت 4:42 عصر)

 

بهانه های کوچک خوشبختی

 

 

خوشحالی پدیده ای زودگذر است و به عوامل زیادی از آب و هوا گرفته تا موجودی حساب بانکی بستگی دارد. معمولا نمی توان در مرحله ای ثابت از شادی و خوشحالی، باقی ماند و زندگی کرد...

 

برای گذر از اضطراب، عصبانیت، فشارعصبی، غم و… و رسیدن به شادی، راه های مختلفی وجود دارد. که می توانید آنها را امتحان کنید و در لحظه های مختلف، احساس شادی، خوشحالی و آرامش داشته باشید.

 

? در لحظه زندگی کنید

 

به جای فکر درباره گذشته و فردا در لحظه زندگی کنید. وقتی با خانواده شام می خورید، با دوستان وقت می گذرانید، ورزش موردعلاقه تان را دنبال می کنید و … در همان لحظه ای که هستید، تمرکز کنید.

 

 

? بلند بخندید

 

حتی انتظار یا تصور یک اتفاق شاد و بامزه می تواند میزان آندروفین و هورمون های مربوط به شادی را افزایش و هورمون های استرس زا را کاهش دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیا، 16 مردی را مورد آزمایش قرار دادند. که معتقد بودند، فیلمی مشخص بامزه و خنده دار است. به نیمی از آنها از 3 روز قبل خبر دادند این فیلم را تماشا خواهند کرد و نیم دیگر در بی خبری ماندند. در 3 روز مانده تا نمایش فیلم و در لحظه نمایش آن، آندروفین مردانی که از 3 روز قبل، از نمایش فیلم خبردار شده بودند، 27 درصد بیشتر شده بود.

 

 

? بخوابید و استراحت کنید

 

همه ما کسری خواب داریم. یک چرت کوتاه و گذراندن یک شب آرام، نسبت به ماساژها و حمام های طولانی مدت، مفیدتر است.

 

 

? مرتب کنید

 

تقریبا غیرممکن است وقتی تمام اطراف شما، پر از کاغذ، پرونده و مجله یا کمدتان در حال انفجار است یا 6 ماه است اتاق یا دفترکارتان را مرتب نکرده اید، بتوانید فکر کنید یا راحت و آرام باشید. کارهای نظافتی مثل جاروزدن، گردگیری، برق انداختن و… باعث نوعی تمرکز روی همان فعالیت می شود و برای تمرکز بیشتر به شما کمک می کند.

 

 

? نه بگویید

 

کارهایی که الزامی نیستند و لذتی هم ندارند، حذف کنید. مثلا اگر در محل کار می توانید کارهای شلوغ را به دیگران بسپارید و تمرکز خود را روی پروژه های بزرگ تر بگذارید،

 

 

 

? فهرست داشته باشید

 

در یک دفترچه، کارهای روزانه، ماهانه و اهداف خود را بنویسید و فهرست کنید. بعد از رسیدن به هر هدفی یک علامت بزنید و خیال خودتان را راحت کنید.

 

? در هر بازه زمانی صرفا یک کار انجام دهید

 

ادوارد لوارز، دانشیار روان پزشکی در دانشگاه دوک، در یک تحقیق متوجه شد افرادی که چند کار را باهم انجام می دهند، فشارخون بالایی دارند. پس به جای اینکه تلفن به دست، مشغول جمع آوری خانه شوید، اول مکالمه را تمام کنید بعد دست به کار شوید.

 

 

? به طبیعت بروید

 

هوای تازه و ورزش در هوای خوب، نه تنها استرس را کم می کند و باعث آرامش می شود بلکه حتی فعالیت های مرتبط با طبیعت، مثل باغبانی هم به رسیدن به این حال خوش کمک می کند.

 

 

? اخبار روزانه را تنظیم کنید/ فیلتر کنید

 

برای یک هفته روزنامه نخوانید، کانال های تلویزیون را عوض کنید و کاری به تیترها و اخبار نداشته باشید. در این مدت می توانید کمی به خودتان فکر کرده و نفسی تازه کنید.

 

 

? با پرندگان خانگی سرگرم شوید

 

مطالعات نشان داده نگهداری از پرندگان خانگی در کاهش استرس موثر است. در یک تحقیق، 240 زوج مورد مطالعه قرار گرفتند و معلوم شد، آنهایی که از حیوان خانگی نگهداری می کنند، فشارخون و ضربان قلب پایین تری دارند.

 

 

? هوا را خوشبو کنید

 

تحقیقات نشان می دهد تاثیر مثبت بو، درمانی برای کاهش استرس واقعی است. در یک تحقیق، افرادی که در فضایی با عطر رزماری تنفس می کردند، اضطراب کمتری داشتند، دقت و تمرکزشان بالاتر بود و راحت تر و سریع تر محاسبات ریاضی انجام می دادند. خوشبو کننده های هوا و شمع های معطر را به زندگی تان وارد کنید.

 

 

? بازار بورس را بی خیال شوید

 

یک گزارش فصلی ساده کافی است تا فشارخون شما بالا برود. محققان چینی دریافته اند ارتباط مستقیمی بین جریان روزانه بازار بورس و سلامت افرادی که آنها را دنبال می کنند، وجود دارد. سرمایه گذاران دانا می دانند زمان، زخم های مالی را ترمیم می کند، پس به سرمایه گذاری خود زمان بدهید.

 

 

? به مکان های ساکت بروید

 

کتابخانه ها، باغ ها، موزه ها و محل های عبادت جزایر صلحی می سازند که در دنیای عصبی امروز کمتر پیدا می شود. یک محل ثابت نزدیک خانه خود پیدا کنید و گاهی به آنجا پناه ببرید.

 

? داوطلب شوید

 

کمک به دیگران به شما کمک می کند مشکلات خود را بهتر ببینید و با دیگران تعامل بیشتری داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد کارهای داوطلبانه هر 6 بخش رفاه را که شامل خوشحالی، رضایت از زندگی، حس تسلط بر زندگی، سلامت فیزیکی و مقابله با افسردگی است، تقویت می کند.

 

 

? تنها وقت بگذرانید

 

اگرچه روابط عاشقانه پادزهر استرس است، اما گاهی باید به خودتان وقت دهید و تنها باشید تا دوباره شارژ شوید.

 

 

? با تمرکز حواس قدم بزنید

 

ورزش بهتر از دارو استرس را از بین می برد. قدم زدن با تمرکز روی فکرها و ایده هایی برای زندگی بهتر، امیدوار و آرام?تان می کند.

 

 

? روابط دوستانه را از یاد نبرید

 

یک تحقیق روی 1300 زن و مرد نشان داد آنها که دوستان نزدیک و معاشران زیادی دارند، فشارخون پایین تری نسبت به کسانی که منزوی و گوشه گیر هستند، دارند. روابط دوستانه تان را گسترده و دوستان خوبی برای خود پیدا کنید.

 

 

? از روح خود مراقبت کنید

 

طبق مطالعات مختلف، افراد با ایمان واقعی، انسان هایی خوشحال ترند که با مشکلات آرام تر برخورد می کنند. ایمان برای شما یک زندگی بامعنا همراه حس پذیرفته شدن، محبوب بودن و آرامش می دهد.

 

 

? نعمت های خود را بشمارید

 

افرادی که هرروز برای جنبه های مثبت زندگی خود وقت می گذارند و به آنها فکر می کنند، نسبت به دیگران رفاه بیشتری احساس می کنند.

 

منبع: هفته نامه زندگی مثبت


  نوشته های دیگران ()
>>باران ( یکشنبه 91/11/8 :: ساعت 3:22 عصر)

حقایقی درباره سریالی با تاثیرات منفی

معروفترین سریالی که از این تلویزیون پخش می شد سریال ویکتوریا بوده است. سریالی که گویا پخش آن مدتی است پایان یافته است.سریالی که در آن همه خانواده ویکتوریا؛ شخصیت اصلی این سریال انواع و اقسام روابط نامشروع راتجربه کرده اند. به اعتقاد کار شناسان در سریال ویکتوریا چهره ای برای "ویکتوریا " انتخاب کرده اند که با زنان ایرانی بی شباهت نباشد.حتی موسیقی مرموزی در این سریال بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد.موسیقی که با تبحر و دقت خاصی ساخته می شود.
از طرفی مفسر ها و منتقد های بین المللی معتقدند که حتی در تصویر سازی و جلوه های ویژه هم ذائقه مخاطب در نظر گرفته شده است.بد نیست بدانید پروفسور "حسین باهر " جامعه شناس و رفتار شناس به تازگی در گفت وگویی عنوان کرده که مراجعین بسیاری به کانون مشاوره او با دیدن این سریال دچار مشکل در خانواده شده اند.
دکتر باهر به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرده و آن این بوده که سناریست سریال ویکتوریا با هدف تخریب خانواده های ایرانی دست به نگارش چنین داستانی زده است و قبح طلاق را در سریال ریخته و حتی زندگی را بعد از طلاق شیرین تر جلوه می دهد که واقعا چنین نیست .

سریالی برای ترویج جدایی

اما گویا این وضعیت تنها در ایران نیست.گفته می شود یک سریال ترکی که سال گذشته در کشورهای عربی پخش می‌شد، آن‌قدر بر روی آنها تأثیر گذاشت که باعث جدایی بسیاری از زنان عرب از مردانشان شد،در صورتی که این سریال از داستانی کاملا ساده و عشقی برخوردار بود.

ارزش‌هایی پوچ برای مخاطب راحت‌طلب

به نظر می رسد تاثیرات منفی و بی شمار فارسی وان و سریالهایش به هیچ وجه قابل کتمان نیست.شبکه ای که اسماعیل میر فخرایی مجری سابق تلویزیون درباره آن جمله قابل تاملی گفته است: «فارسی وان» شبکه ای است که با ارزش های پوچ خود مخاطب راحت طلب را به راحتی جذب می کند.
هم اکنون نیز سریالهایی دیگر با مضامین مشابه و متفاوت از شبکه فارسی وان در حال پخش است که این سریالها نیز دست کمی از سریال ویکتوریا در زمینه ترویج روابط نامشروع ندارند.

چرا سریال ویکتوریا برای ایرانیها جذاب بود؟

اما چرا ویکتوریا جذاب بود ؟ دکتر "حسین باهر " در گفت وگویی با خبر آنلاین جواب این سوال را اینگونه داده: ببینید ما در ایران علاقه مند به تحلیل نیستیم این سریال علی رغم رنگ و لعابی که دارد بسیار عوامانه است و بیانی مظلومانه دارد.
سناریویی کلیشه ای که می توان برای 2 ساعت آن را ساخت نه برای 196 قسمت 45 دقیقه ای.مانند غذایی می ماند که بادمجان دور قاب چینش کرده باشند و محتوایش فایده ای زیادی ندارد. این نوع سریال معمولا روند کندی دارند و راحت هضم می شوند.بیننده را به فکر وا نمی دارند.بیننده ایرانی هم دوستدار تحلیل نیست و دوست ندارد که فکر کند.


سریال‌هایی که به شدت بدآموزی دارد

مدتی است که بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان نسبت به تبعات منفی این شبکه فارسی زبان هشدار می دهند.دکتر "امان الله قرایی مقدم " جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه چندی پیش در گفت وگویی با چلچراغ گفته است: متاسفانه سریالهایی که در تلویزیون ما پخش می شود برای جوانان قانع کننده و دلچسب نیست و او را نه تنها قانع نمی کند بلکه حریص می کند، به خاطر همین است که می رود سمت این سریالها. سریالهایی که به شدت بد آموزی دارند؛ بد آموزیهای جنسی ،گرایش به زندگی بی بند و بار و طلاقهای راحت و رابطه با چند نفر در آن واحد و اینها بد آموزی دارد.

سریال‌هایی مثل صفحه حوادث

"حسین علی افخمی " عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در یادداشت دیگری در ایران دخت به نکات قابل توجهی درباره سریالهایی که از این شبکه پخش می شود اشاره کرده بود.به اعتقاد این استاد دانشگاه،سریالهای این تلویزیون مثل حوادث روزنامه هاست که نیاز به اطلاعات زیادی ندارد.
آمار و ارقامی از موفقیت سریال ویکتوریا و شبکه تلویزیونی فارسی وان وجود ندارد. اما از آگهی هایی که گرفته مشخص است که بخشی از جامعه طبقه متوسط ایران که عمدتا شهر نشین هستند اوقات فراغت خود را با آن پر می کنند.
این استاد دانشگاه در عین حال به نکات جالب دیگری نیز اشاره کرده و می نویسد:خود رسانه ها و تلویزیون فی نفسه تاثیر محدوی دارند و کلا همه تاثیرات تلویزیون بیش از سی در صد نیست.

میزگردی در تلویزیون برای آسیب شناسی

اواخر سال گذشته بود که برنامه ای درباره تاثیرات منفی سریالهای شبکه های ماهواره ای از تلویزیون پخش شد.برنامه ای که اجرای آن را رضا استادی برعهده داشت.
مجید شاه حسینی مدیر عامل سابق فارابی درباره علت جذابیت سریال‌های خارجی گفته بود: سریال به‌دلیل دنباله‌دار بودن باعث می‌شود فرصت بیشتر برای تجزیه و تحلیل در ذهن مخاطب قرار دهد و ازسوی دیگرشخصیت‌هایی فیلم با مخاطب ارتباط برقرارمی‌کنند و این امر ‌باعث جذابیت بیش ازحد مجموعه‌های داستانی می‌شود.
"سیاوش سرمدی " مستند ساز نیز راهکار مقابله با تأثیرات شبکه‌های فارسی‌زبان را راه‌اندازی شبکه‌ی 24 ساعته فیلم و سریال در ایران دانسته و گفته: با آرشیو غنی که در صداوسیما وجود دارد راه‌اندازی یک شبکه 24 ساعته فیلم و سریال کار سختی به نظر نمی‌رسد و این آرشیو به حدی است که نه تنها می‌توان خوراک این شبکه را تأمین کرد، بلکه می‌توان فیلم‌ها را به کشورهای دیگر نیز ارسال کرد.
"محمد جواد جهانگیززاده " نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز هدف کشورهای غربی را تاثیر‌گذاری بر افکار مردم دانسته وگفته بود: آنها می‌خواهند تغیرات سیاسی در جامعه را به‌وجود بیاورند، در این سریال‌ها فرهنگ آرام ‌آرام به مخاطب تزریق می‌شود تا میزان تاثیر آن عمیق‌تر و غیرقابل بازگشت باشد که این تاثیر در حوزه‌ی خانواده بسیار آسیب‌پذیر‌تر می‌شود.

درباره فارسی وان

از ابتدای ماه اوت 2009 شبکه تلویزیونی "فارسی وان " کار خود را آغاز کرده است.
دفتر اصلی "فارسی یک " در هنگ ‌کنگ قرار دارد و مؤسس آن نیز مجموعه رسانه‌ای "استار " متعلق به "نیوز کورپوریشن " است.
شرکت "موبی " همکار شرکت "استار " در تولید برنامه‌های این شبکه است. رابرت مرداک، صاحب پر نفوذ و قدرتمند شرکت "نیوز کورپوریشن " است.
"نیوز کورپوریشن " که اداره مرکزی آن در نیویورک واقع است، علاوه بر رسانه‌های دیداری و شنیداری، بیش از صد روزنامه و مجله در سراسر جهان منتشر می‌کند که از جمله آنها می‌توان به "دیلی تلگراف "، "وال‌استریت ژورنال "، "سان "، "تایمز "، "ساندی تایمز " و "نیویورک‌پست " اشاره کرد.
مجموعه فیلم‌سازی و شبکه‌های تلویزیونی "فاکس " و "فاکس نیوز "، مجموعه تلویزیونی- خبری "اسکای " انگلستان و سایت شبکه‌ی اجتماعی "مای اسپیس " نیز در تملک این شرکت است.
طبق یک آمار نسبتاً دقیق، رسانه‌های تحت مالکیت رابرت مرداک بالغ بر 300 رسانه مشهور جهان است. این رسانه‌ها شامل شرکت‌های انتشاراتی، شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی، مجلات، شرکت‌های فیلمسازی، روزنامه‌ها و شرکت‌های چند رسانه‌ای است.
اما راه‌اندازی این شبکه فارسی چندان جای تعجب ندارد. آقای مرداک هیچگاه از توجه به افکار عمومی کشورهای دیگر غافل نبوده است. وی در بیش از سی کشور جهان شبکه های مختلف رادیو و تلویزیونی و رسانه های نوشتاری را منتشر می‌کند. "نیوز کورپوریشن " پیش از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی "فارسی یک " برای ایرانیان، شبکه ای برای افغانستان راه‌اندازی کرده بود.
مرداک همچنان روزنامه "نیوز آو ورلد " را منتشر می‌کند که به مسائل جنسی می‌پردازد و هنوز پرتیراژترین رسانه چاپی بریتانیاست. وی همچنین صاحب انتشارات "واندروان " است که بالاترین تیراژ چاپ انجیل را درایالات متحده آمریکا دارد. تیراژ "نیوز آو ورلد " چهارمیلیون نسخه است، درحالیکه انتشارات "واندروان " سالانه هفت میلیون نسخه انجیل را چاپ می‌کند.


  نوشته های دیگران ()
>>باران ( شنبه 91/11/7 :: ساعت 5:10 عصر)

با علائم راهنمایی و رانندگی قرآن آشنا شوید

 


چراغ روشن راه همان قرآن و اهل‌بیت است که حبل‌الله و ریسمان الهی است. چراغ هایی که در این کوره راه دنیا، راهتان را روشن می‌کنند.(واعتصموا بحل‌الله جمیعاً ولاتفرقوا) آنان که خدا و آیات او را فراموش کردند و از فرامین ائمه معصومین اطاعت نمی‌کنند چراغشان مداوماً روشن نیست. نور کم و کم‌سویی که گاهی روشن می‌شود و گاهی همه‌جا را تاریک می‌کند. نه می‌توانند حرکت کنند و نه به مقصد برسند.

 


راهنمایی

در جاده‌ای سرسبز با کوه های زیبا و استوار در حال حرکت هستید. بدون توجه به علائم رانندگی ناگهان وارد خروجی چپ می‌شوید و از مسیر منحرف می‌گردید. ساعت ها و ساعت ها جاده را طی می‌کنید و گاهی اوقات راه بازگشتی به مسیر اولیه پیدا نمی‌کنید.

گمگشته و حیران و مضطرب، تشنه و گرسنه در میان بی‌راهه‌ها سرگردان می‌مانید. چه حال و حسی به شما دست می‌دهد ؟ اولین کاری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ صد در صد دنبال راه اصلی می‌گردید.

 یک لحظه من غافل شدم         صدسال راهم دور شد

 

زندگی مسیر هموار و جاده‌ای است که همه بدون چون و چرا باید آن را درست و زیبا طی کنند و انسان مسافری است که لقاء خداوند مقصد اصلی اوست.

یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ

اى انسان حقا که تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى کرد(انشقاق /6)

«راه اصلی همان صراط المستقیم است. اهدنا الصراط المستقیم. راهی که روزانه، بارها و بارها در نمازمان از خدا می‌خواهیم آن را به ما نشان دهد و دست ما را بگیرد و هدایتمان کند.»

 

گردش به چپ ممنوع

پرستش غیر خدا، تبعیت از هوای نفس، گناهان و معاصی، گردش به چپ و مسیرهای انحرافی است که ما را از راه اصلی دور می‌کند. خط مستقیم حتی در هندسه هم کوتاهترین راه رسیدن به مقصد است.

مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِیمِ

گرد آورید و به سوى راه جهنم رهبریشان کنید (23/صافات )

هر راهی که به غیر خدا می‌رسد مسیر انحرافی است. بسیاری فکر می‌کنند که از طریق کسب حرام، نزول خواری، رشوه، کم‌فروشی می‌توانند راحتی دنیا را بخرند. عده‌ای با انواع و اقسام حرام، گناه و نافرمانی می‌خواهند به آسایش دنیا برسند غافل از اینکه هم آسایش و هم‌آرامش را با هم از دست می‌دهند. دنیا و آخرتشان را می‌فروشند و خسرالدنیا و الاخره می‌شوند.

راه اصلی همان صراط المستقیم است. اهدنا الصراط المستقیم. راهی که روزانه، بارها و بارها در نمازمان از خدا می‌خواهیم آن را به ما نشان دهد و دست ما را بگیرد و هدایتمان کند

راه بسته است

مشخصه اصلی مسیر انحرافی اینست که رشد و کمال ندارد. همیشه انسانهای م?من و موفق کسانی هستند که در کمال ناباوری به مقامات عالی انسانی، دنیایی و اخروی می‌رسند. اما عده‌ای از افراد کسانی هستند که شاید پولدار باشند، مدرک بالا داشته باشند اما مطمئن باشید با حرام و معصیت و نافرمانی خدای بزرگ عالم هیچ خیر و برکتی در کار و زندگیشان نمی‌بینند.

 

دور زدن ممنوع

دنیا تنها جایی است که وقتی عمر گذشت دیگر بدست نمی‌آید وقتی یک عمر در حرام و گناه طی شد دیگر براحتی و سادگی قابل جبران نیست پس بدانید که اینجا دور زدن ممنوع است. قرآن به ظرافت داستان کسانی را بیان می‌کند که در هنگام مرگ، آرزو می‌کنند، یک بار دیگر به دنیا باز گردند. اما این امر محال است و فرصت بازگشتنی برای آنان نیست.

فکر گناه
با وسیله سالم حرکت کنید

جاده لغزنده است، برف سنگینی باریده و شما نیاز دارید ماشینتان را ایمن نمایند. یک مسافر برای اینکه سالم و سلامت به مقصد برسد نیاز دارد وسیله نقلیه سالمی داشته باشد.

خداوند در قرآن تشبیهی زیبا بکار برده است. آیا کسی که سالم و ایستاده راه می‌رود بهتر است یا کسی که سینه‌خیز با صورت روی زمین می‌خزد.

أَفَمَن یَمْشِی مُکِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّن یَمْشِی سَوِیًّا عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ

پس آیا آن کس که نگونسار راه مى‏پیماید هدایت‏یافته تر است ‏یا آن کس که ایستاده بر راه راست مى‏رود. (ملک/22)

آنان که به ‌واسطه گناهان روحشان را صدمه می‌زنند مانند اینست که دست و پای خود را قطع کرده و سینه‌خیز می‌خزند.

  

کدام بهتر ،سریع‌تر و راحتر به مقصد می‌رسد

گروهی به ‌واسطه گناهان مانند خزندگان مسیر دنیا را طی می‌کنند. گروهی مانند چهارپایان می‌روند. تنها گروه اندکی مانند انسانهای سالم این مسیر را می‌پیمایند.

َواللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاء فَمِنْهُم مَّن یَمْشِی عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن یَمْشِی عَلَى رِجْلَیْنِ وَمِنْهُم مَّن یَمْشِی عَلَى أَرْبَعٍ یَخْلُقُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.

و خداست که هر جنبنده‏اى را [ابتدا] از آبى آفرید پس پاره‏اى از آنها بر روى شکم راه مى‏روند و پاره‏اى از آنها بر روى دو پا و بعضى از آنها بر روى چهار [پا] راه مى‏روند خدا هر چه بخواهد مى‏آفریند در حقیقت‏خدا بر هر چیزى تواناست. (نور/45)

آنان که به‌واسطه گناهان روحشان را صدمه می‌زنند مانند اینست که دست و پای خود را قطع کرده و سینه‌خیز می‌خزند

با دنده سنگین حرکت کنید

بعضی مسیرها خطرناک است نیاز دارید احتیاط بیشتری داشته باشید. شیطان در کمین شماست، باید اخلاص خود را زیاد کنید، فقط در این صورت این دشمن قسم خورده به شما دسترسی ندارد.

«خطر ریزش کوه/ از سرعت خود بکاهید.»

وَاقْصِدْفِیمَشْیک (لقمان/19)

(پسرم!) در راه ‌رفتن،اعتدال را رعایت کن؛

سرعت غیرمجاز عمر را کم می‌کند، حرکت و سرعت مجاز، همان اعتدال و میانه‌روی و صراط‌ المستقیم است. اما افراط و تفریط سرعت غیرمجاز می‌باشد.

اعتدال

اسراف و زیاده‌روی، کم‌خوری و پرخوری، کم‌گویی و پرگویی، پرکاری و تنبلی و سستی همه و همه سرعت های غیرمجاز زندگی است. پس از سرعت خود بکاهید و آنان را به سرعت مطمئنه که همان میانه‌روی اعتدال است برسانید.

 

چراغتان را روشن کنید

شب تاریک است و وسعت دید بسیار کم. نیاز به روشنایی دارید تا راه و مسیرتان را روشن کند وگرنه از مسیرتان منحرف می‌شوید. گاهی اوقات در انتخاب راه، تصمیم‌گیریهای مهم، دورتر را نمی‌بینید برای آینده‌نگری، به روشنایی و نور راه نیاز دارید. با بهره‌گیری از چراغها جاده نورانی می‌شود.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُ?ْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(حدید/28)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید از خدا پروا دارید و به پیامبر او بگروید تا از رحمت‏ خویش شما را دو بهره عطا کند و براى شما نورى قرار دهد که به [برکت] آن راه سپرید و بر شما ببخشاید و خدا آمرزنده مهربان است.

نزدیک است که برق چشمانشان را برباید هر گاه که بر آنان روشنى بخشد در آن گام زنند و چون راهشان را تاریک کند [بر جاى خود] بایستند و اگر خدا مى‏خواست‏شنوایى و بینایى‏شان را برمى‏گرفت که خدا بر همه چیز تواناست

چراغ روشن راه همان قرآن و اهل‌بیت است که حبل‌الله و ریسمان الهی است. چراغهایی که در این کوره راه دنیا، راهتان را روشن می‌کنند. (واعتصموا بحل‌الله جمیعاً ولاتفرقوا) آنان که خدا و آیات او را فراموش کردند و از فرامین ائمه معصومین اطاعت نمی‌کنند چراغشان مداوماً روشن نیست. نور کم و کم‌سویی که گاهی روشن می‌شود و گاهی همه‌جا را تاریک می‌کند. نه می‌توانند حرکت کنند و نه به مقصد برسند.

نزدیک است که برق چشمانشان را برباید هر گاه که بر آنان روشنى بخشد در آن گام زنند و چون راهشان را تاریک کند [بر جاى خود] بایستند و اگر خدا مى‏خواست ‏شنوایى و بینایى‏شان را برمى‏گرفت که خدا بر همه چیز تواناست.(بقره/20)

همه این مسافرهایی که در روزهای سال به سفر می‌روند، به مقصد نمی‌رسند. گاهی بین راه بخاطر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تصادف کرده و دار فانی را وداع می‌گویند. هدف همه‌ی آنها مقصد بود اما بی‌توجهی به قوانین اصلی آنان را در نیمه راه گذاشت.

مسافران دنیا هم همینطورند. همه به مقصد نمی‌رسند. مقصد اصلی لقاءالله است، عده‌ای جوانی و عمر خود را می‌بازند و خسران زده از دنیا می‌روند عده‌ای می‌خواهند دور بزنند اما به تابلو دور زدن ممنوع می‌رسند. عده‌ای به بن‌بست می‌رسند.

از خدا می‌خواهیم که وقتی راهی را نشانمان داد و مسیر را رفتیم نیمه راه ما را رها نکند و ما را به مقصد اصلی که همان رضایت الهی و لقاء الله است برساند.

«فلسفه اصلی این دعا همین است که خدایا ما را لحظه‌ای به خودمان وامگذار.» زیرا یک لحظه غفلت از جاده اصلی گاهی اوفات ما را تا سر حد نیستی و نابودی می‌کشاند. رب لا تکلنی نفسی طرفه عبنا

                                                                                                                                                             مریم خندابی

بخش قرآن تبیان


  نوشته های دیگران ()
>>باران ( پنج شنبه 91/11/5 :: ساعت 4:59 عصر)

معنای نمامی چیست:

واژه "نمامی" در لغت برگرفته از نمَّ (ن م م) به معنی سخن چینی کردن و سخن گفتن برای اختلاف است، نمیمه همان سخن چینی و دو به هم زنی است.[1]

  حقیقت سخن چینی همان افشای سر و پرده دری است چه از طریق گفتار، چه نوشتار چه رمز و اشاره.[2] برخی "سعایت" را همان سخن چینی می‌دانند با این تفاوت که از کسی که نزد او سخن چینی می‌شود بیم ضرر و اذیت داشته باشد، مانند: سلاطین و امرا و حکّام. این بدترین نوع سخن چینی است و گناه آن بیشتر است و از دشمنی و از مال دوستی ناشی می‌شود که از پستی و خباثت شهوت و غضب (به معنی عام آن) است.[3]  

   در مقابل سخن چینی، صفت پسندیده اصلاح ذات البین است یعنی آشتی دادن میان دو نفر که خصومت بینشان ایجاد شده. نمامی و سخن چینی یکی از بزرگترین گناهان است و اصلاح ذات البین یکی از وظایف مهم خداپسندانه و انسانی است.[4] دو زبانی نوعی از سخن چینی است که وقتی انسان بین دو نفر مخالف قرار می‌گیرد با هر دو موافق باشد و موافق میلش صحبت کند. این عمل عین نفاق است مگر اینکه بخواهد کین? کسی را از دل دیگری بزداید[5] (که این همان اصلاح ذات البین است و مورد تأیید شرع می‌باشد.) شخص نمام به تعبیر ادبا مانند هیزم شکنی است که شعله‌های آتش اختلاف را مشتعل تر می‌سازد.[6]

[1] .  راغب اصفهانی، مفردات، ترجمه غلامرضا خسروی، تهران، مرتضوی، 1372، اول، ج 3، ص 400

[2] . شبّر، عبدالله؛ اخلاق، ترجمه محمدرضا جباران، قم، هجرت، 1377، دوم، ص 243.

[3] . نراقی، مهدی؛ علم اخلاق اسلامی (گزیده ترجمه جامع السعادات)، ترجمه جلال الدین مجتبوی، بی جا، حکمت، 1372، سوم، ص 289.

[4] . مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ اخلاق در قرآن، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب (ع)، 1382، دوم، ج 3، ص 294 و 304.

[5] . اخلاق، پیشین، ص 244.

[6] . محمدی گیلانی، محمد؛ درسهای اخلاق اسلامی، تهران، سایه، 1378، اول، ص 330


  نوشته های دیگران ()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ